3.12 Ergonomi fagott

För rörbladsinstrumenten är kvaliten av själva rören och kvaliten av instrumentet betydelsefulla för vilken belastningen blir på läppmuskler och övriga muskler i kinder och hals samt i andningsmuskler och i övriga kroppens muskler.

Fagotten är ett instrument där tyngden belastar både höger och vänster hand. Det finns ett inställbart handstöd för höger hand.

Fagott_3.12.1.jpg

Bild 3.12.1 Bildtext . Höger handled kommer i neutralposition, så att man undviker böjning genom att hålla ut armbågen. Försök behålla en känsla av att hålla något runt som apelsin eller dylikt i handen för en bra handställning.

För att undvika kraftig böjning i handleden, så håll armbågen lätt utåt utan att den blir spänd. Vänster hand håller också runt instrumentet och belastar därför vänster hand.
Höger tumme har flera olika positioner för att hantera de olika klaffarna, vilket kan innebära ökad belastning på tumlederna. Se följande bilder, där viloläget skapas när tummen befinner sig med lätt böjning i sina leder.

Fagott_3.12.2_3.12.3.jpg

Bild 3.12.2: Tummen hamnar i ett läge med sträckning i tummens mellanled på grund av klaffarnas placering.
Bild 3.12.3: Tummen hamnar med en mer skonsam böjning i tummens mellanled.

En balanshängare monterad mitt på fagotten kan minska vikten avsevärt.

Det är lättare att balansera instrumentet i stående. I sittande kan en skinnkopp med själva koppen runt nedersta delen (stöveln) av instrumentet och med en rem därifrån och till att kunna sitta på vara en bra avlastning. Även en ”spike” kan fungera som bra avlastning, fast det har oftast en musikalisk negativ effekt. I vår kultur använder alla fagottister en bärrem runt halsen som kan vara mer eller mindre bra utformad med åtstramande effekt för halsen och axlarna. Många finner en dubbelaxelrem mest fördelaktig för avlastning och ett bättre alternativ till bärrem än en runt halsen.

För att undvika besvär i käklederna, så prova att spela med känslan av ett litet avstånd mellan tänderna.